Stresul la copii: Ce este normal si ce nu
Publicat Miercuri, 01 iunie 2011, de catre R.I.
Sa fie putin stresat si sa-si faca griji este ceva normal si sanatos pentru copii. Acest tip de stres duce adesea la dorinta de a incerca lucruri noi, mentinerea unei prietenii si angajarea in rutina zilnica. Putin stres ambitioneaza copii si le da un sentiment de implinire. Pentru asta nu trebuie sa iti faci griji.


Trebuie sa iti faci griji de stresul acela care duce la framantare, nefericire si epuizare. Acest tip de stres apare atunci cand un copil nu se poate adapta sau este coplesit de diverse situatii din viata sau responsabilitati. Stresul de obicei are implicatii negative pentru copii si trebuie sa fie detectat si tratat cat mai devreme. 

Unele comportamente tipice care pot indica stresul la un copil:

- Agresivitate

- Izolarea de familie si prieteni

- Episoade neobisnuite de plans 

- schimbari alimentatie si somn

- Nervi in mod frecvent

- Nervozitate sau agitatie  

- Dureri de stomac, dureri de cap sau alte dureri fizice

- Probleme la scoala

- Anxietate 

Nu uita ca toti copiii pot trece prin unele dintre aceste comportamente la diferite momente din cresterea lor. Vorbeste cu copilul tau si fa-l sa inteleaga ca toata lumea trece prin momente de stres si sentimente de anxietate, furie si singuratate si ca sunt normale. In cazul in care aceste comportamente persista, cauzeaza anxietate sau probleme semnificative la scoala, trebuie sa ai o conversatie cu pediatru, consilierul de la scoala si / sau un profesionist.

Cateva sugestii pentru a reduce stresul din viata copilului tau ..

Nu subestima puterea somnului si nutritiei. Ai grija sa doarma cel putin 8 ore de pe noapte. Elimina zaharul din dieta lui si insista pe mancarea gatita acasa. 

Vorbiti, vorbiti, vorbiti. Stai in mod regulat de vorba cu copilul tau, fa-l sa-ti povesteasca despre prieteni, scoala si familie. Chiar daca nu esti de acord cu gandurile si sentimentele lui, fie o ascultatoare buna. Interiorizarea, sentimentele nerostite sunt o sursa majora de stres.

Implica-ti copilul in activitati fizice. Inscrie-l la vreun sport sau iesiti la simple plimbari cu bicicleta sau pe jos. Aceste activitati sunt o necesitate pentru gestionarea cu succes a stresului. Pregateste-ti copilul pentru viitoarele situatii stresante, de la cele mari (mutari cu locuinta, schimbarea scolii, etc) la cele mai mici (programari la doctor, teste, chiar vacante). 

Nu-ti aglomera copilul cu foarte multe activitati extrascolare. Mai mult nu inseamna neaparat mai bine. copiii au nevoie de timp pentru a se relaxa, pentru a se bucura de jocuri si chiar pentru a se plictisi! Aminteste-ti ca nu iti poti apara copilul complet de stres. Sa nu te lupta tu cu stresul in locului lui. Sa iti ajuti copilului sa isi dezvolte abilitati solide este un cadou uimitor.