Totul despre depresia postnatala (postpartum)
Publicat Marti, 23 august 2011, de catre D.M.S.
Sarcina, nasterea si perioada de inceput dupa ce devii mama marcheaza schimbari importante in viata fiecarei femei. Sa ai un copil poate fi chiar cea mai mare schimbare pe care o poti avea in viata. Insa poate fi dificil sa te adaptezi la noua ta viata care, de acum inainte, nu iti mai apartine in totalitate.


Depresia si anxietatea pot aparea oricand, dar pot incepe sa se manifeste in jurul evenimentelor importante din viata, cum ar fi sarcina sau nasterea. Riscul este mai mare daca in trecut ai suferit de depresie.

Depresia postnatala este o boala care apare dupa nastere si poate avea diverse forme, de la cele usoare, baby blues, pana la cea mai severa si rara forma - psihoza postnatala. Intre depresia normala si cea postnatala sunt multe asemenari.

Este o forma comuna de depresie, care apare in 10-15 la suta dintre cazuri sau la una pana la sapte mame din zece.

Exista 3 tipuri de depresie postpartum pe care femeia le poate dobandii imediat dupa nastere:

Baby blues este o stare pe care o au multe femei in zilele imediat urmatoare nasterii. Noua mamica poate avea brusc o stare schimbatoare, cum ar fi sentimentul de fericire care se schimba in cel de tristete si nefericire. Poate plange fara motiv, este nervoasa, iritata, obosita, anxioasa, singura si trista. Baby blues poate dura cateva ores sau se poate prelungii la 1 sau 2 saptamani dupa nastere. Baby blues nu recomanda intotdeauna tratament din partea medicului dumneavoastra sau specialistului. Totusi un grup de suport sau discutia cu alte mame poate fi de un real ajutor.

DPP poate dispare repede sau poate dua luni de zile dupa nastere. Poate apare dupa nasterea oricarui copil, nu numai la prima nastere. O femeie poate avea o stare similara de tristete, disperare, anxietate, iritabilitate, dar mult mai accentuate decat starea de baby blues. PPD o opreste pe femeie de la activitatile cotidiene. Cand functionarea normala este afectata, este sigur un semn ca trebuie consultat imediat medicul de specialitate. Daca nu se trateaza, simptomele se pot inrautati si prelungi pana la 1 an. Cu toate ca depresia postnatala este o problema serioasa, poate fi tratata cu medicatie si consiliere.

Psihoza postpartum este o serioasa afectiune psihica care poate afecta noua mama. Aceasta afectiune poate apare repede, in primele 3 luni de la nastere. femeia poate pierde contacul cu realitatea, poate avea halucinatii auditive, delir (vede lucrurile diferit decat sunt in realitate). Halucinatiile vizuale sunt cele mai des intalnite. Alte simtome pot fi, insomnia, agitatie si furie, sentimente si trairi stranii. femeia care sufera de psihoza postpartum are nevoie de tratament imediat, aproape in toate cazurile, medicatie. Uneori femeia este internata intr-un spital cand riscul de a se rani si de a rani pe altcineva este prezent.

Care sunt semnele depresiei postpartum

 

  • oboseala si iritare
  • tristete, anxietate, plange mult
  • lipsa de energie
  • dureri de cap, de sani, palpitatii, amorteala, hiperventilatie
  • insomnie si in cazurile de obosela pronuntata lipsa poftei de mancare, slabire
  • probleme de concentrare, memorie sau luare a deciziilor
  • coplesita
  • neinteresata de copil
  • sentimente de vinovatie si inutilitate
  • teama de a rani copilul si pe ea insasi
  • dezinteresata de orice activitati
  • lipsa apetitului sexual

 

femeia poate avea stari de anxietate, dar nu depresie postnatala. Am putea incadra aceste stari ca anxietate postpartum sau atacuri de panica.

Semnele sunt multiple: teama, respiratie rapida, ritmul cardica crescut, tremuraturi si ameteala. Discutati cu specialistul dumneavoastra, daca apar aceste semne. Medicatia si terapia sunt la baza tratamentului pentru anxietate postpartum.

Depresia postnatala este mai probabil sa apara la mamicile care au au experimentat:

 

  • depresie postanatala la sarcina anterioara
  • o depresie care nu a avut legatura cu sarcina
  • sindrom premenstrual acut
  • o relatie sau casnicie dificila sau stresanta
  • putini prieteni sau membrii ai familiei cu care sa discute
  • evenimente stresante in timpul sarcinii sau dupa nastere (cum ar fi o boala serioasa in timpul sarcinii, nastere prematura sau dificila)

 

Nimeni nu stie sigur care sunt factorii determinanti pentru aceasta afectiune. schimbarile hormonale in organismul femeii poate fi una din cauze. In timpul sarcinii, cantitatea de hormoni, estrogenul si progesteronul, creste considerabil. In primele 24 de ore dupa nastere, scade foarte mult si ramane la nivelul dinainte de sarcina. Cercetatorii cred ca aceste variatii puternice conduc la depresie. Este cunoscut faptul ca o mica variatie hormonala poate schimba starea femeii in perioada premenstruala.

functionarea tiroidiana este influentata puternic imediat dupa nastere. Acest lucru poate determina stari de indispozitie, oboseala, agitatie, insomnie si anxietate. Un simplu test tiroidian poate demonstra daca este cauza depresiei postnatale. Daca testul este pozitiv, medicul de specialitate va poate prescrie medicatie pentru tiroida.

Durata varieaza de la mamica la mamica. Unele femei se simt bine dupa cateva saptamani, insa altele se simt prost sau “de parca n-ar fi in firea lor” pentru multe luni de zile. In cazul femeilor care prezinta simptome mai severe de depresie sau care au mai avut depresii in trecut, recuperearea poate dura mai mult. Trebuie doar sa-si aminteasca ca pot primi ajutor si ca se pot vindeca.

Daca ati nascut de curand si va simtiti trista, anxioasa, iritata, obosita sau prezentati orice alt simptom specific depresiei postnatale, amintiti-va ca nu sunteti singura in aceasta situatie si ca multe alte mamici au trait exact aceeasi experienta. Nu “va pierdeti mintile” si nici “nu innebuniti”. Iata cateva lucuri pe care le puteti face si pe care alte mamici le-au gasit folositoare in lupta cu depresia postnatala:

 

  • gasiti pe cineva cu care sa vorbiti si caruia sa-i impartasiti sentimentele dvs
  • luati legatura cu cineva care va poate ajuta sa ingrijiti bebelusul, cu intretinerea casei si alte treburi administrative. Acest sprijin binevenit ca poate ajuta sa gasiti ragaz pentru dvs. si sa va odihniti
  • gasiti timp sa faceti ceva pentru dvs., chiar daca asta inseamna nu mai mult de 15 minute zilnic.
  • Incercati sa cititi, sa faceti cateva exercitii fizice (plimbarile sunt perfecte pentru sanatatea dvs. si sunt usor de facut), faceti o baie relaxanta sau meditati
  • tineti un jurnal. In fiecare zi, notati-va sentimentele si trairile. Este un mod de a va destainui si elibera gandurile si frustrarile. Odata ce incepeti sa va simtiti mai bine, va puteti intoarce sa cititi ce ati scris mai la inceput. Acest lucru va va ajuta sa va dati seama cat de mult ati progresat si cat de bine va simtiti
  • chiar daca reusiti sa faceti doar un singur lucru de-a lungul unei zile, amintiti-va ca acesta este un pas mare in directia corecta. Vor fi zile cand o sa simtiti ca n-ati reusit sa faceti nimic, insa incercati sa nu va infuriati pe propria persoana cand acest lucru se intampla
  • nu este nicio problema in a va simti coplesita. nasterea aduce multe schimbari, iar ingrijirea bebelusului presupune multe responsabilitati. Iar cand nu te simti tu insuti, e normal ca toate aceste lucruri noi sa ti se para ca si cum ar fi mult prea mult
  • nimeni nu asteapta de la dvs. sa fiti o “supermamica”. Fiti sincera in legatura cu cat de mult puteti face, cere-ti ajutorul oamenilor din jurul dvs. atunci cand aveti nevoie
  • discutati cu doctorul in legatura cu starea dvs. Va poate oferi atat un sfat bun, cat si medicamente pentru a va ameliora situatia in care va aflati

 


Te-ar mai putea interesa: